Detskú železnicu v Košiciach bude prevádzkovať neštátny prepravca
(Rádio Regina, 12:00; Žurnál Rádia Regina; 27/04/2012; Tonka Dešková; Zaradenie: Z domova)
Martina Bodnárová, moderátorka: “Detskú železnicu v Košiciach bude po prvýkrát v histórii prevádzkovať neštátny dopravca. Potom, čo od jej prevádzky odstúpila Železničná spoločnosť Slovensko, prevzali jej úlohu nadšenci z občianskeho združenia Detská železnica Košice. Naďalej ju bude podporovať aj mesta. Železnička je dokonca súčasťou projektu Európske hlavné mesto kultúry 2013. Viac povie Tonka Dešková.”
Tonka Dešková, redaktorka: “Zmenou prepravcu sa služby železničky už v tejto sezóne rozšíria.”
Ľubomír Lehotský, predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice: “Môžeme predĺžiť sezónu môžeme jazdiť flexibilnejšie. Zmena na železničke prinesie aj mnohé kultúrne a sprievodné podujatia a samozrejme bude fungovať aj edukatívna činnosť pre deti, napríklad v Klube mladého železničiara.”
Tonka Dešková, redaktorka: “Košická detská železnica bola vybudovaná v roku 1956 ako pionierska železnica a slúžila na výchovu a motiváciu mladých železničiarov. Deti by sa mali k vlakom opäť vrátiť.”
Igor Holéczy, občianske združenie Detská železnica Košice: “Plánujeme od júna obnoviť ich prácu, ale najmä pre ich zábavu, aby sa dokázali oni zžiť s tým železničným prostredím, teda aby boli výpravcovia, aby mohli si prehodiť výhybku, aby sa oboznámili s tým ako sa pripravuje vlaková trať a podobne.”
Tonka Dešková, redaktorka: “Občianske združenie je prevádzkovateľom železničky, aj vlastníkom historických vagónov. Trať, po ktorej železnička premáva, je však majetkom železničnej spoločnosti, ktorej mesto za používanie počas letnej sezóny platí takmer 14 000 eur. Snahou aktivistov aj mesta je získať trať do vlastníctva, alebo dlhodobého prenájmu, čo by im otváralo nové možnosti.”
Ľubomír Lehotský, predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice: “Ak máte vzťah k trati, aspoň formou dlhodobého prenájmu, môžete sa uchádzať o eurofondy a o rôzne granty. Táto trať si vyžaduje naozaj veľkú finančnú injekciu, už aj kvôli jej bezpečnosti, aj kvôli jej stavu.”
Tonka Dešková, redaktorka: “Železnice SR sa k zámeru Košičanov nestavajú odmietavo. Trať detskej železničky však chcú vymeniť za iný mestský pozemok.”
Dana Šinková, komunikačný odbor Železnice SR: “Celá detská železnica v Čermeli, vrátane pozemkov, budov, mostov, železničného zvršku a spodku bola ponúknutá mestu Košice do zámeny za pozemky vo vlastníctve mesta Košice, na ktorých sú realizované stavby v správe železníc a to napríklad prijímacia budova Železničná stanica Košice.”
Tonka Dešková, redaktorka: “Rokovania medzi zainteresovanými stranami budú pokračovať, na činnosť železničky to však nebude mať dopad. Oficiálna sezóna sa začína 1. mája.”
Najnovšie komentáre