Spievané príbehy 66 sezón na „kupku“ v bazéne bez vody

Michal Bober - 14Kto zo skôr narodených Košičanov by si nepamätal na letá strávené na starom mestskom kúpalisku? Už pri vyslovení slova „čéháčko“ sa vynoria spomienky na krásne chvíle, stretnutia, priateľstvá a lásky. Práve tam sa ľudia stretávali v sparných dňoch a písali históriu mesta. Dnes tento priestor chátra, ale dočká sa prinavrátenia zašlej slávy, pretože sa chystá jeho obnova. Kým sa dočkáme dňa, kedy sa zase otvoria jeho brány, vráťme sa do minulosti a zalistujme v pamäti, čo všetko sa na tomto čarovnom mieste odohralo za dlhých 66 letných sezón, kým nám „kupko“ nezatvorili.

Návrat do zlatých čias a oživenie príbehov nám už poskytol filmový štylizovaný dokument režiséra Petra Kerekesa z roku 2003, ktorý získal viacero ocenení. Dnes sme si mohli vychutnať nový projekt v podobe opery „66 sezón“, ktorej premiéra sa odohrala dnes večer. Kde inde, ako na starej krytej plavárni? – v zrekonštruovanej Kunsthalle/Hale umenia. Podujatie bolo vyvrcholením Záverečného ceremoniálu EHMK 2013, ale na predstavenie sa môžu diváci tešiť aj zajtra.

Spomínate si? Veď sa nedá zabudnúť. A ak predsa len áno, oprášte si vyblednuté zážitky. O to sa pokúsili v desiatich obrazoch, zachytávajúcich dejiny mesta v rokoch 1936  – 2002 a na ich pozadí priniesli osobné príbehy obyvateľov Košíc tvorcovia opery a treba uznať, že sa im naozaj podarilo vrátiť čas.

Každá postava zastupovala „historickú tému“ prostredníctvom sugestívneho ľudského príbehu na starom mestskom kúpalisku, kde sa preplietali ľudské osudy s udalosťami  stredoeurópskej histórie. So zaujímavým spracovaním opery prišiel skladateľ Marek Piaček, ktorý je autorom viacerých komorných divadelných diel. Hudba je plná energie, humoru,  ale aj nostalgie, je  symbolickým  odkazom na hudobné poetiky viacerých historických období a žánrov 20. storočia.  Zachytáva atmosféru dôb, aj hudobnú a jazykovú  multikultúrnosť Košíc a  regiónu.

Filmový príbeh dejín miesta ľudských stretnutí rámcujú obrazové spomienky režiséra Petra Kerekesa na svojho starého otca. S jemným nádychom nostalgie sa pokúša zrekonštruovať obraz o jeho námorníckych snoch, ktoré sa skončili iba na kúpalisku a túto líniu podporuje a obohacuje aj rozprávanie režisérovej starej mamy. Naratívny tok filmu však nie je koncentrovaný len na túto tematickú vrstvu, ale rozrastá sa do rôznorodých rozprávačských potuliek, ktoré sú súčasťou spomienok viacerých postáv a ich životných príbehov. Prostredníctvom nich sa prezentujú aj črty z obdobia komunizmu, holokaustu či iné udalosti 2. svetovej vojny. Napriek tomu pôsobí film, rovnako i opera, uvoľnene a vtipne.

Trojica autorov projektu – Sláva Daubnerová, Peter Kerekes a Marek Piaček pretavili film do hudobného spracovania. Hudobný skladateľ Marek Piaček operu neberie ako niečo výnimočné, exkluzívne, uzatvorené, ale ako otvorenú príležitosť dokonale sa zabaviť – v tom najvážnejšom zmysle slova – zahrať sa, tvoriť v zvláštnom svete na pomedzí vážnych námetov a ich paradoxného „umelého“ spracovania.

 Michal Bober - 19„Hlavným zámerom opery je vyobrazenie archetypu obyvateľov stredoeurópskeho mesta. Na dejinách košického kúpaliska sa ako v kvapke vody koncentrujú a zrkadlia vzťahy medzi národmi a jednotlivcami, ktorí dejiny Košíc a svoj život v tomto meste pociťujú bez nejakej zvláštnej alebo filozofickej reflexie. Ľudia, ktorí si spomínajú na dávne časy svojej mladosti a popisujú svoje túžby a sklamania.“

 „Scéna v nevšednom interiéri je inštaláciou fragmentov starého a schátraného kúpaliska, nesie známky času, opusteného miesta zarasteného trávou, ktoré ožije spomienkami na 66 sezón,“ hovorí režisérka Sláva Daubnerová. „Opera zaujme predovšetkým krásnou hudbou Mareka Piačeka, ktorá sa netvári ako umenie, ale je živá, autentická, vtipná, aj smutná a je to nesmierne originálny materiál svetového formátu.“

Operné dielo má mladé spevácke obsadenie, kde sólisti i zbor predstavujú spomienky na mladé časy. Divákom sa predstavili úžasní operní speváci – sopranistka Michaela Kušteková, barytonista  Igor Bečár a v tenorovom parte Jozef Chabroň. Za dirigentským pultom stál Marián Lejava. Spolu s orchestrom Štátneho divadla Košice a ostatnými hercami predviedli neskutočné výkony, ktoré nenechali publikum bez odozvy. Obecenstvu sa páčilo a chcelo ešte aspoň na chvíľu zostať v hale spomienok

Spievalo sa, hralo sa na ich strunu hlasom i srdcom. Diváci si prišli na „kúpalisku“ na svoje aj v bazéne bez vody, plnom lístia. Hercom stačili na navodenie letnej atmosféry plavky, starším  dámam, ponoreným do spomienok na krásne časy po rokoch, kabáty.  Publikom si pospomínalo na všetko, čo zažilo, možno iba roky sa občas poplietli. Veď to bolo tak dávno. Čo všetko sa udialo za 66 letných sezón? Niečo už vieme a niečo sa nikdy nedozvieme, ale aj dnes sa začali písať ďalšie príbehy a čuduj sa svete – na inej, trochu novšej plavárni a netradičnej divadelnej scéne. Na hudobné putovanie minulosťou počas 66 sezón na kúpalisku stačilo umelcom 60 minút. Potom sa čas znovu na niekoľko sezón zastavil. Hlboká poklona za ten krásny okamih. To treba jednoducho zažiť.

Text: Kveta Podhorská, foto: Michal Bober

Jedna reakcia na Spievané príbehy 66 sezón na „kupku“ v bazéne bez vody

  1. Slava daubnerova

    Dobry den, nasla som tento pekny clanok ktory je pre mna nostalgickou spomienkou na projekt 66 sezon a velmi ma zaujali Vase fotografie. Najma ze su tam zabery aj na orchester, divakov.. Bolo by mozne si ich od Vas vypytat? Na pamiatku. Dakujem!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>