Biela noc v Košiciach opäť prilákala masy

(Pravda; 07/10/2013; s.: 30,31; Boris Macko ; Zaradenie: kultúra)

Boris Macko Košice

 

Centrum Košíc zaplnili v noci zo soboty na nedeľu tisíce ľudí. Podobne ako po minulé roky aj tentoraz prilákalo multižánrové umenie počas Bielej noci do ulíc davy ľudí. V meste bolo vidno nielen mladých, ale aj rodiny s deťmi. V tomto 4. ročníku padlo aj niekoľko rekordov, umelci použili na inštalácie 22-tisíc metrov špeciálne vyrobených nitiek, 500 metrov optických káblov, 30-tisíc skladačiek origami, 400 lampiónov či tritisíc živých kvetov. Nechýbali ani tvorivé dielne pre deti a koncerty. Rekordný bol aj počet 41 stanovíšť, kde sto umelcov z celého sveta prezentovalo svoje inštalácie. Tie sa akoby sústredili do jednej trasy, ktorá sa začínala pri Tabačke Kulturfabrik a končila v Kasárňach Kulturpark na Kukučínovej ulici. Z inštalácií možno vyzdvihnúť účasť Austrálčana Jamesa Tapscotta, ktorý už od minulého týždňa vytváral v Kasárňach Kulturpark site specific svetelnú inštaláciu z optických káblov s názvom Transference field. Nie je bez zaujímavosti, že kvôli možnosti prísť do Košíc sa zriekol svojho honoráru. Zaujímavým osviežením bola aj vodno-svetelná inštalácia s názvom Drops/Kvapky, ktorú pripravili košické štúdio ShowMedia a Košičan Braňo Bernár. Pozitívny vzťah si ku Košiciam vytvorila aj francúzska umelkyňa Elise Morinová, ktorá uprednostnila Bielu noc v Košiciach pred parížskou. Podľa kurátorky Bielej noci Zuzany Pacákovej je to veľké ocenenie, ktoré sa udeje len málokedy. Elise Morinová sa tentoraz predstavila inštaláciami Golden Age a Ex-Vivo. Nechýbal ani obľúbený 3D mapping, tentoraz ho pripravil Talian Luca Pulvirenti, profesor nových médií zo Sicílie. Svoje dielo Landmarks of memory and signs, čiže pomníky pamäte, predviedol na fasáde historickej budovy Štátneho divadla v Košiciach. Nemožno opomenúť ani holografický objekt Mol od japonského umelca Ryochi Kurokawu, ktorý patrí k špičke súčasného umenia. V tomto ročníku Bielej noci sa mohla na inštalácii diela zúčastniť aj širšia verejnosť. Dielo Mademoiselle Maurice ľudia vytvárali práve s touto umelkyňou. Na stvárnenie svojej inštalácie potrebovala 30-tisíc papierových skladačiek origami. Tie následne umiestnili na stenu Katovho domu a Miklušovej väznice. Origami vyrobili klienti domovov sociálnej starostlivosti, ako aj študenti škôl z Košického kraja. Zapojiť sa mohol každý, kto chcel. “Mne sa to páči, na stenu domu som ešte nikdy nič nelepil. A ešte aj vznikne pekný obrázok,” pochválil sa malý Samko Kováč, ktorý tiež prispel svojím origami. Hrnčiarska ulica známa skôr ako Ulička remesiel počas sobotňajšej noci doslova praskala vo švíkoch. Ľudia si vychutnávali atmosféru pri rozsvietených sviečkach, ktoré uličku lemovali. “Myslím, že niečo také sa dá zažiť len tu. Má to svoje čaro napriek množstvu ľudí, ktoré sa tu tlačí,” povedala Mária Sabová. Remeselníci pôsobiaci v Uličke remesiel mali otvorené celú noc, atmosféru umocnil aj koncert sláčikového kvarteta. Ako sa už stalo počas Bielej noc pravidlom, návštevnosť opäť lámala rekordy. Kým minulý rok prišlo 50-tisíc ľudí, tento rok ich podľa organizátorov bude zhruba o 10-tisíc viac. “Som spokojná, umelecká kvalita išla hore, prilákali sme množstvo ľudí, čo je pre nás najväčšie ocenenie. Budúci rok už bude ťažší, lebo Košice už nebudú hlavným mestom kultúry a rozpočet bude nižší,” zhrnula dojmy kurátorka Bielej noci Zuzana Pacáková. Biela noc v Košiciach vznikla práve z jej podnetu. Keď študovala v Paríži, inšpirovala ju Biela noc, ktorú tam organizujú. Vtedy si povedala, že by bolo fajn zorganizovať niečo také práve v Košiciach. Vďaka projektu Európskeho hlavného mesta kultúry sa podarilo túto myšlienku uviesť do života.

 

© AUTORSKÉ PrÁVA VYHRADENÉ

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>