Charizmatický Penderecki oslovuje aj hudobníkov z Košíc
Európske hlavné mesto kultúry Košice 2013 poctí svojou návštevou ďalší predstaviteľ hudobnej špičky. Do Košíc zavíta významná hudobná osobnosť Krzysztof Penderecki, ktorý patrí medzi medzinárodne uznávaných hudobných skladateľov vážnej hudby súčasnosti. Bude to udalosť, na ktorú sa teší nielen verejnosť, ale aj muzikanti a tvorcovia hudby. Skladateľ, klavírny virtuóz a vedúci rezidenčného súboru Kasární/Kulturparku Quasars Ensemble Ivan Buffa ho vidí ako človeka, ktorý v hudobnom svete veľa znamená.
Sám ste hudobný skladateľ. Čo pre vás taký človek ako Krzysztof Penderecki a jeho hudba znamenajú?
Je prvým významným predstaviteľom európskej hudobnej avantgardy, ktorý príde do Košíc. Fakt, že sa to v Košiciach deje až v roku 2013, teda zhruba 60 rokov po tom, ako vznikli prvé dôležité hudobné avantgardné diela svetovej hudby, paradoxne význam tejto návštevy ešte zvyšuje. Pendereckého vnímam predovšetkým ako hudobníka, zohrajúceho v 60. rokoch minulého storočia dôležitú úlohu v etablovaní nových kompozičných techník ako aleatorika či serializmus, resp. radikálnym prístupom pri hľadaní novej zvukovosti využívaním clustrov, extrémnych výrazových polôh, neobvyklých riešení hudobnej formy a celkom nového notového zápisu. Inak to možno zhrnúť aj pojmom sonorizmus.
Hudbou sa dá vyjadriť všetko. Jeho tvorba odráža jeho občianske, ľudské postoje a jeho opozíciu voči režimu. Prostredníctvom hudby dokázal reagovať na politické dianie doma i vo svete. Považujete ho za priekopníka?
Je pre mňa jedným z najvýraznejších postáv poľskej hudby, ktorá najmä prostredníctvom legendárneho festivalu Varšavská jeseň symbolizovala celej východnej Európe (slovenských skladateľov nevynímajúc) oázu slobody v umení a bola jedinou inšpiráciou a jednou z mála príležitostí pre celý región, stretnúť sa so “zakázaným ovocím” západu. Najmä v Poľsku totiž vtedy pravidelne zaznievali aktuálne diela svetovej hudby za účasti všetkých významných skladateľov a interpretov z celého sveta. Práve Penderecki k nim nekompromisne pristúpil v roli kľúčovej domácej osobnosti z okruhu aktívnych, avantgardne orientovaných poľských skladateľov, k akým patrili aj Kazimierz Serocki, Tadeusz Baird, Boguslaw Schäffer, ale najmä “otec poľskej aleatoriky” Witołd Lutosławski, ktorého storočnicu si zhodou okolností o niekoľko dní neskôr, 17. septembra, v Košiciach v priestoroch Kasární/Kulturparku pripomenie súbor Quasars Ensemble uvedením jeho kultového Sláčikového kvarteta.
Jeho diela hrá aj váš súbor. Čím sa odlišuje od iných hudobných osobností súčasnosti?
Vďaka charizme svojej osobnosti, ale aj priamočiarej expresii v spojení s mimohudobnými asociáciami v dielach ako Obetiam Hirošimy, Anaklasis, Polymorphia, De natura sonoris či Fluorescences dokázal Penderecki nielen šokovať, dráždiť, inšpirovať, ale umelecky konkurovať takým osobnostiam avantgardy, ako Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, John Cage či Luigi Nono. Maľoval v nich hrubým štetcom, avšak smelo a s osobito sugestívnym temperamentom. Preto je to pre mňa výrazovo najzaujímavejšia Pendereckého výpoveď aj vtedy, keď sú jeho hranato cielené línie ťažkopádnejšie v porovnaní s Lutosławského dokonale premyslenou a v detaile neuveriteľne poctivo vypracovanou, ohybnou stavbou. Napriek tomu, že počnúc 70. rokmi sa Penderecki radikálne obracia smerom k tradícii romantického pátosu, jeho diela sa dodnes tešia veľkej obľube a pre mesto Košice je nesmierne dôležité a vzácne, že ich navštívi takmer 80-ročná legenda, a to dokonca v role interpreta vlastných diel.
O veľkých skladateľov z celého sveta v tomto roku v Košiciach nie je núdza. Pre domácich hudobníkov je to jeden bonbónik za druhým. Je to príležitosť konfrontovať sa s nimi, stretnúť sa, zahrať si s nimi alebo ich skladby. Je to štedrý rok.
Samotný rok 2013 je pre Košice veľmi plodným a šťastným rokom, kedy ich postupne navštevuje plejáda tých najvýznamnejších skladateľských osobností z celého sveta: Bent Sørensen, Krzysztof Penderecki, Toshio Hosokawa, Michael Jarrell, ale aj množstvo skladateľov – delegátov festivalu ISCM World New Music Days, ktorý sa počas svojej 90-ročnej existencie koná po prvý raz na Slovensku. Košice navštívi aj slovenská skladateľka Viera Janárčeková, ktorá už viac než 40 rokov žije v Nemecku a v Košiciach nikdy osobne nebola. Rovnako po dlhšom čase do Košíc zavíta aj Vladimír Bokes. Naposledy sa niečo podobné v našom meste dialo v 20. a 30. rokoch minulého storočia vďaka návštevám Bélu Bartóka, Eugène Ysaÿe či Sergeja Prokofjeva – taktiež v role interpretov vlastných diel. Neostáva tak iné než veriť, že na významného súčasného skladateľa už nebudú musieť Košice čakať takú dlhú dobu.
Kveta Podhorská
Najnovšie komentáre