Do Dialógov karmelitánok sa zapojí 90 účinkujúcich

Niekoľko desiatok členov Klubu priateľov opery pri Štátnom divadle Košice sa tri dni pred slovenskou premiérou opery Francisa Poulenca Dialógy karmelitánok (22. marca 2013 o 19:00 hod.) stretlo s tvorcami inscenácie. Dozvedeli sa zaujímavosti zo skúšobného procesu a v predstihu si vypočuli aj ukážky z opery v podaní sólistov Lívie Obručnik-Vénosovej, Lucie Kašpárkovej a Jaroslava Dvorského s klavírnym sprievodom Pavla Farkasa.

 

Lucie Kašpárková, foto: Joseph Marčinský

Lucie Kašpárková, foto: Joseph Marčinský

Podľa šéfa košickej opery Karola Kevického sú Dialógy karmelitánok veľmi ambicióznym a náročným projektom. „Nie je to typická opera s áriami, duetami, ansáblami. Tak ako je to v názve,  počas celej opery sú to akési dialógy medzi postavami, akási spievaná próza.”

Poulencove Dialógy karmelitánok sú režijným debutom Lindy Keprtovej v domovskom košickom divadle, kde pôsobí ako dramaturgička. Ako prezradila členom Klubu priateľov opery,  režijnú koncepciu založila na dvoch základných pilieroch. „Prvý z nich sa opiera o základnú myšlienku slobodnej vôle človeka, o myšlienku vnútornej slobody jedinca. Stavia na primárnom princípe, kde je každá osobnosť zodpovedná za svoje vlastné správanie. V ďalšom pláne režijnej koncepcie je práca so symbolikou bosých nôh, oproti nohám obutým, v ťažkej robustnej obuvi,“ priblížila svoj pohľad na Poulencovu operu Keprtová.

Ako v súvislosti s operou povedal hosťujúci dirigent Ondrej Olos, ktorý operu s košickým súborom hudobne naštudoval, je akýmsi obrazom rozporuplného života skladateľa, ktorý sa vrátil po búrlivých rokoch ku katolicizmu.

Lucie Kašpárková a Marián Lukáč, foto: Joseph Marčinský

Lucie Kašpárková a Marián Lukáč, foto: Joseph Marčinský

Pre diváka možno  bude prekvapením aj úloha zboru v tejto opere, ktorá sa úplne líši od klasických opier.

Zbor je rozdelený na dve časti – karmelitánky a ľud. Tým vznikli nároky na väčšie obsadenie a tak sme museli zbor rozšíriť o externých spevákov. Aj práca s hudbou 20. storočia bola úplne iná. Predovšetkým u karmelitánok, ktoré spievajú isté časti a capella bez doprovodu. Je to úplne iné frázovanie a práca sa blíži k práci s koncertným zborom. Aj preto samotný zbor táto opera veľmi posunula kvalitatívne dopredu, čo sa už prejavilo aj v jeho výkonoch v iných operách,“ vysvetlil zbormajster Lukáš Kozubík. Ako ho doplnila režisérka L.  Keprtová, náročnosť je aj v počet účinkujúcich: „Okrem rozšíreného zboru účinkuje v opere aj zbor detský, tanečnice z tanečného konzervatória, takže na javisku sa objaví viac ako 90 umelcov mimo orchestra.”

Výnimočným v tejto opere je účinkovanie  práve pre sólistku libereckého Divadla F.  X. Šaldy, sopranistku Líviu Obručnik-Vénosovú. „Som veľmi rada, že som dostala túto príležitosť v mojom rodnom meste. Vrátila som sa medzi priateľov, po rokoch sa stretla s mnohými, s ktorými som vyrastala či účinkovala v Zbore sv. Cecílie. Je to pre mňa veľmi príjemné,“ vyznala sa Obručnik-Vénosová, ktorá v Poulencovej opere spieva postavu matky predstavenej Madam Lidoin. Ako dodala, Dialógy karmelitánok sú pre ňou výnimočnou príležitosťou. „Moja postava je náročná aj po hudobnej stránke, ale aj po stránke duchovnej. Podarilo sa mi tu v Košiciach osobne stretnúť sa s karmelitánkami, ktoré tu majú kláštor a bola to pre mňa výnimočná skúsenosť,“ povedala košická rodáčka.

Ústrednou postavou celej opery, ktorej osud sa tiahne celým dejom, je mladá Blanche. Spolu s domácou sólistkou Janette Zsigovou v nej alternuje aj hosťujúca Lucie Kašpárková, pre ktorú je to v krátkom čase už druhá postava naštudovaná v košickom divadle. „Je to nádherná rola, ale aj veľmi náročná, tak ako všetky v tejto opere. Práve kvôli hudbe Poulenca, ktorá je síce nádherná, ale možno na rozdiel od klasických opier, prísne viazaná na nie práve jednoduchý text,“ povedala o postave Kašpárková. Ako doplnila Zsigová, postava Blanche je obrovskou výzvou aj tým, že počas celej opery neschádza z javiska. „Nie je to ani Puccini ani Verdi, je to 20. storočie a tak musí byť spevák stále v strehu. A náročné je to aj po hereckej stránke, lebo v tejto opere sa nedá skryť za nejaké operné gestá, ale musíme pracovať so svojim vnútrom,  so svojimi emóciami, aby to diváka chytilo,“ povedala sólistka Opery ŠD Košice, pre ktorú je to prvá veľká postava v domovskom divadle.

foto v galérii: Joseph Marčinský

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>