Prebúdzanie Katky

(InStore; 05/2012; 21/05/2012; s.: 22,23; red ; Zaradenie: people)

 

V sobotu 21. a v nedeľu 22. apríla 2012 sa v rušňovom depe Košice uskutočnil už 12. ročník populárnej akcie “Prebúdzanie Katky”. Udalosť každoročne priláka do depa ľudí rôznych vekových kategórií, aby spoločne nazreli do histórie i súčasnosti železničných vozidiel a zažili bohatý sprievodný program.

 

Udalosť nielen pre milovníkov dráh

 

Slávnostné zapálenie ohňa v peci parnej mašinky Katka v sobotu 21. apríla v košickom rušňovom depe odštartovalo tohtoročnú slovenskú sezónu prehliadok historických vlakov. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) spolu so ZSSK Cargo a ŽSR, Košickou detskou historickou železnicou a mestom Košice, organizujú už po dvanásty krát toto tradičné podujatie, ktoré sa teší veľkému záujmu verejnosti. Jeho súčasťou sú nostalgické i vyhliadkové jazdy historickými vlakmi, prehliadka rušňov a ostatných koľajových vozidiel, ako aj množstvo pestrých sprievodných podujatí. “Na prebúdzanie Katky príde každoročne niekoľko tisíc ľudí, nielen vyznávačov železníc, ale najmä rodičov s deťmi. Kto chce zažiť zaujímavý víkend, ten je rok čo rok srdečne vítaný,” povedal Bc. Zoltán Šimko, prednosta SRRP Košice, ktorý zaspomínal na vznik tejto peknej udalosti: “Myšlienka vznikla po úspešnom seminári k 25. výročiu prevádzkovania vlaku EMJ 488 (dnes EMJ 460), za vtedajšej štruktúry DŽKV (Divízia železničných koľajových vozidiel) na čele s vtedajším prednostom Správy železničných koľajových vozidiel Jaroslavom Bajužíkom. Vytvorila sa skupina nadšencov, ktorá začala myšlienku pretavovať do reality. V roku 1991 bola sprevádzkovaná parná mašinka Katka, na vtedajšej Detskej železnici v Čermeľskom údolí v Košiciach. Vznik akcie podnietila aj skutočnosť, že najstaršia prevádzky schopná parná lokomotíva s 1000 mm rozchodom (z roku 1884!), si zaslúži pozornosť a aj preto, lebo na východnom Slovensku žiadne takéto podujatie nebolo. Termín konania sa od začiatku, teda od roku 2001, nezmenil. Vždy je to posledný víkend pred prvým májom v roku, nakoľko sezónna prevádzka Detskej železnice v Čermeli začína každoročne prvým májom. Prvý ročník sme pripravovali s malou dušičkou. Napriek tomu, že akcia nebola propagovaná v médiách (propagáciu sme zabezpečovali prostredníctvom plagátov), účasť a ohlasy verejnosti boli veľmi dobré. Preto po tejto akcii bolo rozhodnuté, že v organizovaní budeme pokračovať ďalej, čo sa nám aj darí.”

 

Albatrosom za Katkou

 

Návštevníci mohli tohto roku vidieť viaceré hnacie koľajové vozidlá, či už historické alebo tie súčasné, moderné. Boli tu parné rušne, motorové rušne, motorové vozne a jednotky, vrátane najnovšej radu 861. Okrem Katky azda najväčšiu pozornosť pútal rušeň 498.104 Albatros. Ten sa už druhým rokom vydal na cestu “za Katkou” krížom cez Slovensko. Hlavnú stanicu v Bratislave opustil ráno, krátko pred šiestou hodinou. Cestujúci, ktorých postupne počas jazdy na jednotlivých zastávkach pribúdalo, mali k dispozícii salónny vozeň, a zaujímavý sprievodný program. Súťaže mali zabaviť najmä detských pasažierov a naozaj sa zapojili takmer všetci. Dopravu cestujúcich z okolia Košíc zabezpečovali i tento rok historické vlaky s familiárnymi prezývkami ako Albatros, Papagáj (rušeň 447.013), Pilštik (rušeň T466.0254), Hugo (rušeň 350.004) alebo Samko a motorové historické vozne. Atrakcie boli realizované i vďaka Klubu historických koľajových vozidiel pri RD Haniska pri Košiciach, ale tiež s prispením ostatných klubov z Popradu, Zvolena, Vrútok a Bratislavy. Prvý ročník bol návoz na tratiach Prešov – Košice a späť a Košice – Trebišov a späť, postupne sa rozšírili o návozy návštevníkov z Moldavy n. Bodvou , zo Slovenského N. Mesta do Košíc a späť. Nuž a za ostatné dva roky za Katkou smeruje i lokomotíva Albatros z Bratislavy.

 

Bohatý sprievodný program

 

Počínajúc prvý ročníkom “Prebúdzania Katky” nechýbala ani v tom 12-tom výstava železničných koľajových vozidiel, s predvádzaním na točni, tzv. rušňoparáda. Nechýbali ani historické cestné vozidlá, prelety historických lietadiel, výstava obrazov so železničnou tematikou od pána Cvengroša, prezentácia modelov rušňov od pána Nováka. Udalosť spestril i krst knihy Zápisník železničných škriatkov, ktorej autorom je Mgr. Ľubomír Lehotský z OZ Detská železnica.

 

Mimochodom práve Občianske združenie Detskej železnice Košice je čerstvým majiteľom Katky a vozňov, spolu s dvomi dieselovými rušňami Danka a Janka. OZ bude prepožičiavať parnú mašinku Katku a jeden vozeň do areálu rušňového depa Košice pre potreby ZSSK a ďalších ročníkov “Prebúdzania Katky.” “V ďalších ročníkoch pre spestrenie plánujeme sprevádzkovať historickú kováčsku dielňu z predvojnového obdobia. Ďalšie aktivity a rozsah akcie však jednoznačne budú závisieť na finančnom zabezpečení,” hovorí Z. Šimko.

 

Lákavá nostalgia

 

O tom, že “Prebúdzanie Katky” je atraktívna udalosť, svedčí i množstvo článkov a fotografií na internete, nielen z kamier a pier profesionálov a amatérov, ale i nadšencov železníc. Akcia sa páčila a 12. ročník je hodnotený i napriek vrtkavému aprílovému počasiu, veľmi kladne. Z. Šimko: “Teší nás, že akciu začali vyhľadávať aj návštevníci zo zahraničia napríklad z Japonska, Anglicka či USA. Máme ambíciu, aby sa 13. ročník tejto akcie v roku 2013 stal súčasťou osláv Dni Košíc, a bol dobrou prezentáciou Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. v rámci – Košice Európske hlavné mesto kultúry.” red Zdroj – zeleznicne.info, ZSSK, foto. A. Buzinkay

Jedna reakcia na Prebúdzanie Katky

  1. zdravim a na 100% pridu aj z vrutok?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>