Premiéra v košickej opere – zdanlivo odlišné príbehy spája Pucciniho jedinečnosť

Dve jednoaktovky Giacoma Pucciniho Plášť (Il tabarro) a Gianni Schicchi, ktoré budú mať premiéru v piatok 12. októbra v Historickej budove Štátneho divadla Košice, pohladia dušu každého milovníka opery a predovšetkým geniálneho talianskeho veristického skladateľa prelomu 19. a 20. storočia. Obe jednoaktovky sú súčasťou jedného z posledných Pucciniho diel, triptychu Il Trittico. O jeho napísaní začína Puccini uvažovať v dobe, keď má za sebou svoje najslávnejšie diela a už dlho sa zaoberá myšlienkou skomponovať dielo, ktoré je svojim námetom i obsahom rozmanitejšie a obsiahlejšie, ako jeden konkrétny opus. Tak vznikajú tri jednoaktové opery, ktoré mali premiéru 18. decembra 1918 v Metropolitnej opere v New Yorku.

Prvou operou triptychu je Il tabarro (Plášť) podľa libreta Giuseppe Adamiho. Hoci táto opera je neprávom jedným z najmenej  uvádzaných diel Pucciniho, môžeme v nej nájsť neprehliadnuteľne rozoznateľný veristický rukopis skladateľa. Rozpráva dramatický príbeh milostného trojuholníka odohrávajúceho sa v Paríži na začiatku 20. storočia. Gianni Schicchi ako posledná z opier Triptychu je inšpirovaná svetoznámym Peklom Dante Alighieriho a naopak s iróniou a humorom pozerá na život vo Florencii na konci 13. storočia a na honbu za majetkami.

Pri príprave premiéry sa v košickej opere stretol zaujímavý realizačný tím. Réžiu má v rukách skúsený a dnes už legendárny česko-slovenský divadelný režisér Jan Antonín Pitínský. Hudobné naštudovanie vedenie opery naopak opäť zverilo do rúk mladého dirigenta Ondreja Olosa. Podľa jeho slov tieto dve zdanlivo úplne odlišné Pucciniho opery spája jedinečnosť jeho hudby. „Obidve opery sú plné hudobných zvratov. Či už je to dramaticky výbojný  Il Tabarro, alebo svižne humorom a iróniou  pretkaný Gianni Schicchi. Je mnoho momentov, v ktorých sú si obidve diela podobné. Napríklad krátkou ideovou predohrou, ktorá vzápätí vyúsťuje do voľnej rozpravy príbehu, zápletky, konfliktu, nedorozumenia, upokojenia, rozvažovania, úvah, prudkých spontánnych reakcií, ale aj uzavretých árií, ktoré trochu pozastavia dej a snažia sa viac venovať jednej myšlienke. V obidvoch operách sa intenzívne ukazuje Pucciniho jedinečnosť melódie a plnosť kantilény. Jeho genialita spočíva aj v načasovaní a vyvrcholení príbehu, ktorý v obidvoch prípadoch prichádza veľmi prudko, dá sa povedať až neočakávane. Hudba v týchto momentov vytryskne v nespútanú explóziu, na jednej strane šialenstva a následnej vraždy, na strane druhej hurónskeho smiechu a následného roztrpčenia Schicchiho príbuzných,“ hovorí o operách O. Olos.

Popri domácich sólistoch sa v pripravovanej prvej premiére sezóny predstavia aj zaujímaví hostia. Maďarského tenoristu Zsolta Vadásza, sólistu budapeštianskeho operetného divadla, poznajú Košičania z jeho úspešného účinkovania v Janáčkovej Jej Pastorkyni, maďarského basistu Arpáda Sándora, sólistu maďarskej opery v Cluji z Verdiho Nabucca. V oboch operách sa predstaví aj sólistka Národného divadla v Brne Jitka Zerhauová či držiteľ Čestného uznania z Medzinárodnej speváckej súťaže Antonína Dvořáka v Karlových Varoch Jozef Gráf. Ďalším hosťujúcim sólistom je aj tenorista Ondřej Koplík, sólista opery Moravského divadla v Olomouci.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>