Režisér Ľubomír Vajdička o Macbethovi: Nebude to chudobné

vajdickaRežisérom pripravovanej premiéry jednej z najhranejších drám Williama Shakespeara Macbeth, ktorá bude na Malej scéne Štátneho divadla Košice v piatok, 25. októbra, je jeden z najuznávanejších divadelných režisérov súčasnosti Ľubomír Vajdička. Ten sa do košického divadla vrátil po dvoch rokoch. Hovorili sme s ním nielen o Macbethovi.

Do Košíc sa vraciate ako režisér po dvoch rokoch.  Vtedy ste sa priznali, že nie veľmi holdujete hosťovaniu v iných divadlách a ponuku Košíc ste prijali skôr po priateľskej linke. Ako to bolo tentokrát?

Zapáčilo sa mi v Košiciach ako v meste, ktoré som vôbec nepoznal. Najmä Hlavná ulica, po ktorej sa rád prechádzam a vždy nájdem niečo nové a nikdy sa tu nenudím. Ďalším faktorom bola príležitosť robiť tu Shakespearovho Macbetha, ktorý som veľmi chcel robiť. A tu som dostal priestor, navyše v takom vynovenom priestore, akým je teraz Malá scéna ŠD.

Pripravujete inscenáciu slávnej drámy Williama Shakespeara. Na rozdiel od originálu, v ktorom účinkuje množstvo postáv, košické naštudovanie bude komorné, len s dvoma hercami. Určite to bude náročnejšie aj pre režiséra, ale predovšetkým pre hercov… Aký teda bude košický Macbeth?

Shakespearov Macbeth je zvláštny tým a tým sa aj odlišuje od iných jeho veľkých drám, že je skutočne sústredený len na dve postavy. Množstvo postáv je u Shakespeara len nositeľom nejakej jednej informácie. Pokiaľ sa nám podarí vyriešiť problém, ako túto informáciu na javisko dostať, tak sa Macbeth skutočne dá inscenovať tak, že v ňom hrajú len dvaja herci bez toho, aby museli hrať viacero postáv. Nepovažujem to až za také ochudobnenie. Skôr naopak. Je to veľmi dobré, lebo sa môžem sústrediť na dve hlavné postavy v malom komornom priestore. A nič v tom nie je prikryté tou vatou množstva iných postáv.

Macbetha uvedie divadlo na zrekonštruovanej Malej scéne ŠD. V čom sú pri práci režiséra najväčšie rozdiely pri práci na veľkom javisku ako pri Anouilhovom Vtáčatku, ktoré ste režírovali pred dvoma rokmi a pri práci v malom divadelnom priestore?

Aby som povedal pravdu, ja sa v tom malom priestore cítim omnoho lepšie. Najpríťažlivejšie na práci režiséra je práca s hercom, s jemnými skúmaniami jeho správania sa, ktoré sa dá lepšie zvládnuť na malom priestore, kde je herec viacmenej „nahý“ pred divákmi a neskryje nič. A Shakespearov Macbeth práve pre toto poskytuje veľké množstvo materiálu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>