Španielsky temperament prebudí kreativitu asi v každom

Creative IndustryKreatívne prostredie doposiaľ poznané z niekoľkostranových publikácií od uznávaných autorov, ako sú Charles Landry alebo Richard Florida, Jane Jacobs a ďalší, som v júli zažila na vlastnej koži. A poviem vám, stálo to za to! Princíp Floridovho 3T, že kreativite sa darí tam, kde sa nachádza tolerancia, technológie a talent, sa maximálne potvrdil v meste Bilbao. Ja by som si dovolila v tomto prípade doplniť ešte jedno T, a to temperament. Ten španielsky prebudí kreativitu asi v každom človeku.

Koncentrácia šikovných a talentovaných ľudí sa nachádza na ulici San Francisco v priestoroch Creativity Zentrum. Funguje ako „open – space“ priestor, ktorý zdieľa široká škála kreatívcov, ako sú dizajnéri, grafici, redaktori, tvorcovia prezentácií, eventov a pod. Creativity Zentrum je typický workspace pre ľudí, ktorí dennodenne pracujú s vlastnými myšlienkami a nápadmi. Majú k dispozícii vlastný kancelársky priestor, jednu menšiu, jednu väčšiu presklenú miestnosť na krátke porady, či pracovné stretnutia, ale aj oddychovú zónu s kreslami či balkón s výhľadom na mesto.

Príležitosť patriť medzi týchto kreatívcov aspoň na jeden mesiac mi priniesla iný pohľad na doterajšie vnímanie kreatívneho prostredia. Vďaka rezidencii v Creativity Zentrum v Bilbau som získala celú škálu podnetov, ktoré som si so sebou priniesla späť na Slovensko ako najcennejší suvenír.

Načasovanie španielskej misie bolo veľmi trefné. Mala som možnosť zažiť a zúčastniť sa na rôznych akciách. Prvou z nich bola konferencia, ktorá sa koná každý prvý štvrtok v mesiaci. Creativity Zentrum si zakladá na vytváraní a získavaní kontaktov a na následnom sieťovaní. Takto bol pozvaný 6. júna Gentry Underwood, ktorý neformálnym spôsobom odprezentoval svoj príbeh s aplikáciou Mailbox. Bola to príležitosť pre lokálnych ľudí, ktorí začínajú podnikať alebo už podnikajú, ale potrebujú nejakú inšpiráciu, stretnúť sa s niekým zo zahraničia, vymeniť si názory, možno aj nadviazať spoluprácu. Heslom daného večera bol Gentryho výrok, že v kreatívnom svete treba veľa skúšať, až kým vieme danú vec urobiť jednoduchšie a prirodzenejšie.

To, že kreatívny svet nie je len o neformálnych stretnutiach, svedčí udalosť  World Cities Summit, ktorá sa tento rok konala práve v Bilbau (14. – 15. júna). Mestá po celom svete si už dlhodobo uvedomujú, že v dnešnom svete neobstoja bez kreativity, preto aj návrhy projektov pre rozvoj miest boli všestranné. Témy, o ktorých sa diskutovalo boli predovšetkým zelený ekologický prístup a efektívne využívanie verejného priestoru.

Bilbao je nádherné rôznorodé mesto, kde je čo obdivovať – počnúc prírodným a historickým až po ľudský potenciál. Vzťah kreatívneho ľudského potenciálu k prostrediu, kde žije, pracuje, relaxuje, je špecifický. Existuje už mnoho štúdií, ktoré preukázali, že ak konkrétne miesto disponuje istou tvrdou a mäkkou infraštruktúrou, tak kreatívni ľudia sa tam koncentrujú. Napriek potvrdeným výskumom som chcela využiť pôsobenie v kreatívnom prostredí a zostavila som dotazník za účelom autenticky porozumieť tomu, čo kreatívni ľudia hľadajú, chcú, potrebujú a na druhej strane, čo im dané prostredie môže poskytnúť. Na blogu Creativity Zentrum je zverejnená výzva pre všetkých, ktorí sú ochotní zapojiť sa do tohto prieskumu (http://creativityzentrum.wordpress.com/2013/07/11/cuales-son-tus-necesidades-como-persona-creativa/). Týmto ďakujem Jone Zubiaga, s ktorou som viedla niekoľko diskusií a rozhovorov (pre mňa veľmi prínosných) a Pilar za pomoc pri preklade do španielskej verzie (keďže snaha naučiť sa španielčinu za mesiac sa skončila pri bežných komunikačných frázach).

V druhej polovici rezidencie som sa zúčastnila známeho projektu Pecha Kucha night 20×20, kde mali príležitosť lokálni kreatívni ľudia (medzi nimi aj môj „spolurezident“ Martin Ondrej) prezentovať svoje projekty v podobe 20 obrázkov, pričom na každý obrázok mali 20 sekúnd. Je to významný projekt po celom svete a úžasný nástroj ako sa zviditeľniť. Dôkazom, že región Baskicka umožňuje lokálnym kreatívcom prezentovať svoju tvorbu, boli Svetové dni dizajnu, ktoré sa uskutočnili od 24. do  28. júna vo významnej mestskej budove Alhóndiga Bilbao. Táto budova bola kedysi skladom vína, dnes slúži ako multifunkčná budova, kde sa nachádzajú kaviarne, výstavné priestory, obchody, plaváreň, knižnica. Výstava baskického regiónu bola zameraná na oblasť módy, remesiel, umenia, dizajnu, architektúry.

Posledný víkend patril trojdňovej akcii s názvom Bilbao beach. Myšlienka „zažiť pláž aj v centre mesta“ sa ako prvý ročník, podľa slov organizátorov, úspešne podaril. Bola to príležitosť spojiť skúsených organizátorov rôznych eventov s ľuďmi, ktorí ešte nikdy nič neorganizovali, a tak ich integrovať do celého procesu prípravy a realizácie takého projektu. Čo sa dalo na Bilbao beach vidieť a zažiť? Mohli ste si vybrať, či chcete deň stráviť v „prírodnom solárku“ na ležadlách pod slnečníkmi, alebo v „jacuzzi“, ktoré boli pre návštevníkov pripravené z prerobených kontajnerov či si zašportovať alebo si len tak posedieť s partiou pri letných drinkoch a typickej špecialite, tzv. pintxos a počúvaní lokálnych skupín.

Bilbao je všestranné a aj laik si všimne, že priestor, ktorý ľudia majú k dispozícii, sa využíva multifunkčne. Pri „potulkách Bilbaom“ môžete vidieť nielen hlavný skvost mesta, Guggenheimovo múzeum, ale možno menej slávne, no tiež zaujímavé detaily verejného priestoru. Veľa budov prešlo transformáciou a ako spomínaná budova Alhóndiga Bilbao, ktorá sa už v súčasnosti využíva na   kultúru, oddych, zábavu, vzdelávanie, tak aj tzv. Euskalduna je dnes namiesto sídla spoločnosti,  špecializujúcej sa na stavbu lodí, koľajových a cestných vozidiel, významným koncertným a konferenčným strediskom s auditóriom, divadlom, konferenčnými miestnosťami, výstavnými priestormi, galériami. Okrem iného, historická časť mesta Casco Viejo s námestím Plaza Nueva má tiež svoje čaro. Nedá sa nespomenúť krásne pláže Sopelana, Larabastera, Plentzia, či vzdialenejší San Sebastian. Krásnou budovou je La Ribera Market s rybím a zeleninovo-ovocným trhom. Tak, ako každé mesto, aj tu môžete nájsť rôzne parky, dokonca v niektorých z nich si môžete aj zacvičiť (viď motivačná fotografia nazvaná Babka na stacionárnom bicykli).

Tesne pred odchodom som mala možnosť robiť interview s prezidentom Creativity Zentrum Pedrom Ruiz Aldasorom. Porozprával mi o transformácii Bilbaa, ktoré sa znovuzrodilo vďaka Guggenheimovmu múzeu. Avšak zdôraznil, že to len odštartovalo premenu zo zničeného mesta na opäť vitálne mesto. Následne správnym strategickým krokom bolo, že sa kompetentné orgány nespoliehali len na to, že kultúra v podobe Guggenheimovho múzea vyrieši krízu mesta a zaostalosť regiónu. Podnikli ďalšie kroky, ktoré mali za cieľ prepájať aktivity rôznych kreatívnych sektorov s dôrazom na využívanie nových digitálnych technológií. Dôkazom je už 6 rokov fungujúce Creativity Zentrum. Keď som sa pýtala na odporúčanie pre slovenské mestá, ako sa stať kreatívnymi, odpoveď bola jednoznačná: „Musia byť otvorené – otvorené príležitostiam, možnostiam, trendom“.

Pri rozlúčke mi povedali: „Dúfame, že neodchádzaš domov s tým, že Bilbao je len o Guggenheimovom múzeu.“ Odkaz pre všetkých, ktorých som v Bilbau spoznala: „Bilbao nie je len o Guggenheimovom múzeu, ALE je presne o takých ľuďoch, ako ste vy! Muchas Gracias.“

Viera Kozáková

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>