Svedectvo krvi o Troch košických mučeníkoch

1470152_716054171739783_1046699286_nPoslednou premiérou v Štátnom divadle (ŠD) Košice v roku 2013 je uvedenie prvej časti trilógie Svedectvo krvi -hry jedného z najvýznamnejších súčasných slovenských dramatikov Košičana Karola Horáka. Nová produkcia, ktorá sa verejnosti prvýkrát predstaví v pondelok 16. decembra 2013 v Historickej budove ŠD, vznikla ako spoločný projekt Občianskeho združenia Košické divadlo a Štátneho divadla Košice s podporou Ministerstva kultúry SR v rámci projektu Európskeho hlavného mesta kultúry – Košice 2013. Jej uvedenie uzavrie program Záverečného ceremoniálu EHMK Košice 2013.

Štátne divadlo Košice nie náhodou zaradilo túto hru do dramaturgického plánu. Jednou z našich ambícií bolo aj v roku EHMK Košice 2013 priniesť na javisko príbehy o osobnostiach a udalostiach z našich dejín, a samozrejme aj tých košických. Po Štefánikovi, Máraiovi a Beňovskom (onedlho aj o košickom richtárovi a básnikovi Bocatiovi), prichádzajú traja kňazi, pre ktorých sa Košice stali koncom pozemského a začiatkom nebeského života. Poľská režisérka Agnieszka Olsten prichádza so svojským pohľadom na tento príbeh, ktorý moderným jazykom nastoľuje aj otázky martýrstva a jeho rôznych podôb v súčasnom svete, plnom násilia a konfesionálneho neporozumenia, hovorí o dôvodoch zaradenia Svedectva krvi do dramaturgického plánu divadla jeho riaditeľ Peter Himič. Hru divadlo zároveň uvádza aj pri príležitosti životného jubilea Karola Horáka.

62352_711713162173884_580266264_nTen sa podľa vlastných slov osudmi košických mučeníkov – Štefana Pongráca, Mareka Križina a Melichara Grodzieckého zaoberá viac ako dve desiatky rokov. „Táto téma ma lákala hlavne preto, že žijem v Košiciach už nejaké to desaťročie a chodím ulicou, na ktorej som si nevedel predstaviť, že sa tam odohral takýto mord. To bol asi ten prvý impulz. Ale nie dlho pred rokom 1989 sa mi dostala do rúk rotaprintom rozmnožená kniha Traja košickí mučeníci, o ktorej som až neskôr zistil, že jej autorom je môj známy z vedeckej knižnice dr. Fedor. Neskôr som sa zoznámil s dr. Potemrom, ktorý ma tiež informačne dostal do kontextu. Jednoducho ma táto téma zaujala. Najmä pozadie protihabsburských povstaní a úloha Košíc, ktoré v 16. a 17. storočí zohrávali významnú úlohu. Zaujala ma aj fatálna stránka osudu týchto vysoko odborne erudovaných mladých ľudí, ktorí mali za sebou formáciu na popredných európskych univerzitách. Najmä to, ako sa fatálne blížili celou Európou do Košíc – jeden Chorvát, druhý Poliak, tretí Maďar, aby tu zažili okamih pravdy, v ktorom vyznali pevnú vieru a svoje presvedčenie a nenechali sa zlomiť napriek výhodným ponukám. Mám dojem, že táto vernosť ideám je aj v súčasnosti veľmi aktuálna,“ hovorí o pozadí záujmu o tému hry jej auto Karol Horák. Ako dodáva, zaujímavé sú aj osobné príbehy trojice mučeníkov v národnostnom a rodovom kontexte.

Prvá časť trilógie môže podľa Horáka pojať len časť toho, čo táto téma ukrýva. Pôvodne napísal o mučeníkoch rozhlasovú hru, neskôr hru pre študentské divadlo v Prešove, ktorú režíroval už nebohý Peter Scherhauffer. „A napokon vznikol tento variant pre Štátne divadlo Košice, ktorý bude kompletný v máji budúceho roka, kedy by sa mala celá trilógie uzavrieť,“ hovorí autor.

Prvú časť trilógie režírovala poľská režisérka Agnieszka Olsten, ktorá na javisko prináša súčasné moderné divadlo s novým typom herectva, hudbou a spevom. Javisková interpretácia je plná polemiky, ktorá môže osloviť mladé publikum.

SVEDECTVO KRVI_SDKE„Ak to zoberiem z hľadiska celého projektu trilógie, tak mal by povedať čosi o tom, že náš súčasný svet je príliš zmaterializovaný a duchovná stránka našich životov, ktorá ma ako pedagóga zaujíma najmä v súvislosti s mládežou, ostáva ničím nevykrytá. Nejde tu o nejaké objavovanie pobožnosti či „modlitbičkovanie“. Ide najmä o stav človeka v hraničnej existenciálnej situácii, kedy sa musí jednoznačne rozhodnúť. Príbeh mučeníkov je zaujímavý aj preto, že to bola krutá vražda bez súdu. Posolstvo vidím aj v tom, že ak osud mučeníkov spravíme ľudsky uveriteľný, môže osloviť súčasníka nielen preto, aby zajtra išiel do kostola, ale aby mu premietol isté základné etické hodnoty,“ odpovedal Karol Horák na otázku, v čom vidí posolstvo svojho textu pre súčasného človeka.

V prvej časti trilógie diváci v jednotlivých postavách uvidia Adrianu Ballovú, Petra Orgována, Líviu Dujavovú, Tomáša Dira, Františka Baloga, Eriku Švedovú, Attilu Boczárszkeho a Andreja Palka. Scénu a kostýmy navrhoval Tom Ciller, hudbu napísali Katarzyna Borek a Wojciech Orszewski, choreografie pripravil Tomasz Wygoda. Predstavenie sa po dokončení druhej časti v máji 2014 stane súčasťou repertoáru činohry Štátneho divadla Košice.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>