Významný posun Košíc

(Trend; 18/2013; 09/05/2013; s.: 25; Iveta Niňajová ; Zaradenie: Trend top v cestovaní)

Kultúrnych priestorov v meste bude dosť, treba im dať reálnu a zmysluplnú náplň

 

Titul Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) priniesol Košiciam zvýšený záujem v zahraničí, ktoré mesto pre svoje prvotné zviditeľnenie a sieťovanie (networking) potrebovalo. Päťročný prípravný proces vrcholí a v meste sa dnes medzi kľúčovými aktérmi vedú diskusie o tom, čo ďalej. Rozvojové procesy nie je možné stopnúť. Revízia víťazného projektu EHMK Interface je na stole a úzko súvisí s vlastnou sebareflexiou v otázke, ako nastaviť najbližšie ciele, aby bola zachovaná kontinuita rozvoja.

 

Byť kreatívne mesto

 

Podľa príkladu rakúskeho mesta Graz, ktoré bolo Európskym hlavným mestom kultúry v roku 2003, môže byť ďalšou métou pre Košice získanie prívlastku UNESCO Creative City of Media Arts. Media Arts preto, že existuje značná podpora tohto smerovania na univerzitách v meste. Podporujú ju aj kľúčoví investori, ktorí doteraz v Košiciach vytvorili okolo šesťtisíc pracovných miest v sektore IT technológií, čo v najbližších rokoch plánujú ešte rozšíriť. Byť UNESCO kreatívne mesto, to už nie je titul, ale členstvo v sieti, ktoré je zárukou funkčnosti viacerých procesov, najmä pri podpore kreatívnych odvetví. Počtom obyvateľov porovnateľné mesto Graz ním disponuje v oblasti dizajnu, v ktorom vytvorili 17-tisíc pracovných miest a zosieťovali 4,8 tisíca podnikateľských subjektov, ktoré spolu generujú miliardu eur pridanej hodnoty ročne. V Košiciach sa preinvestovalo vďaka projektu EHMK aj s príspevkami zo štrukturálnych fondov EÚ 80 mil. eur do novej kultúrnej infraštruktúry, ktorá je základným atribútom ďalšieho smerovania rozvoja mesta. Zároveň sa v meste s podporou grantovej schémy ministerstva kultúry vytvorili viaceré unikátne umelecké projekty, ako je jediný streetartový festival na Slovensku Use the C!ty festival či festival súčasného umenia Biela Noc, ktoré chce mesto po roku 2013 určite zachovať. ,,Kultúrnych priestorov v meste bude dosť, treba im dať reálnu a zmysluplnú náplň,” hovorí Michal Hladký z novovytvoreného Inštitútu kreatívneho priemyslu so sídlom v Košiciach. Výraznou mierou sa podieľal na úspechu kandidatúry Košíc na EHMK a je autorom projektovej idey Interface. ,,Kultúra, umenie a kreatívne odvetvia by mali byť bezpochyby tým hlavným stimulom ďalšieho rozvoja mesta a jeho novej identity,” dodáva.

 

Aby sa z Košíc neodchádzalo

 

Mesto si najalo trojicu odborných konzultantov, ktorí pre rozvoj mesta prostredníctvom kreatívnych odvetví niečo znamenajú. Jedným z nich je Paul Bogen, ktorý má tridsaťročné skúsenosti s manažmentom kultúry a v rokoch 1999 – 2007 bol prezidentom Trans Europe Halles – európskej siete nezávislých kultúrnych centier. Tom Fleming bol zase pri spracovaní takmer 30 stratégií pre kreatívne klastre a 40 mestských stratégií. A Leo Van Loon je riaditeľ Creative Factory v Rotterdame a tiež v medzinárodnej siete European Creative Business Network.

 

Aj ich zásluhou je dnes na svete stratégia pre Košice ako kreatívne mesto do roku 2020, ktorá obsahuje až 40 konkrétnych projektov rozdelených do troch oblastí: zviditeľňovanie miesta (placemaking), podpora talentov a podpora podnikania. Predovšetkým pri zviditeľňovaní mesta bude mať významné slovo a líderstvo oblastná organizácia cestovného ruchu Košice Turizmus ako subjekt, ktorý má najviac skúseností s medzinárodným marketingom miesta. Jedným z dvadsiatich nosných projektov je ,,identita a budovanie značky mesta”, ktorý bude pracovať na efektívnom a vhodnom modeli na prilákanie nielen návštevníkov, ale aj investícií, znalostí a talentov do mesta na báze pozitívnej komunikácie značky Košice. Cieľom je, aby boli obyvatelia mesta hrdí na svoje mesto a región, pre mladých ľudí budú Košice symbolom vysokej kvality života, odkiaľ sa za prácou neodchádza, ale kam sa kvôli sebarealizácii prichádza.

 

Dva klastre vytvoria tretí

 

Zámerom v Košiciach je aj založiť klaster kreatívnych odvetví, ktorý bude mladším súrodencom dvoch starších bratov, klastra IT technológií IT Valley a klastra cestovného ruchu Košice Turizmus. Práve IT odvetvie a odvetvie turizmu by s podporou kreatívnych odvetví mali byť nielen generátorom budúcich ekonomických efektov pre mesto, ale najmä lídrom v procesoch zmien a udržateľnosti výstupov projektu EHMK. Aktéri v oblasti kreatívnych odvetví budú motivovaní konkrétnymi projektmi pre obidve odvetvia, ktoré budú pre nich alebo pre ich konkrétnych členov prínosom. Ich združovanie v klastri kreatívnych odvetví nadobudne reálny rozmer a dôvod. Cestovný ruch mesta získa konkrétne výhody a výstupy od dizajnérov, programátorov, umelcov, ktoré potrebuje, aby sa odlíšil od iných destinácií európskeho priestoru. Autorka je výkonná riaditeľka organizácie Košice Turizmus.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>